Επιστημονικά Αποδεκτή Αφαγία | Scientifically Proven Aphagia

 

“Φάρμακο ας γίνει η τροφή σας και τροφή σας ας γίνει το φάρμακό σας.

Ιπποκράτης

Διαλειμματική νηστεία, fasting, αφαγία ή αυτοφαγία. Όπως και αν το αποκαλέσουμε μιλάμε για το ίδιο αντικείμενο. Πολλές οι απόψεις γύρω από το θέμα και ακόμα περισσότερα, τα όσα γράφονται πλέον στο διαδίκτυο. Παρά την πρόσφατη αύξηση της δημοτικότητας της, η πρακτική αυτή εφαρμόζεται εδώ και αιώνες και διαδραματίζει κεντρικό ρόλο σε πολλούς πολιτισμούς και θρησκείες.

Εδώ και χιλιάδες χρόνια οι άνθρωποι ασκούν νηστεία, αποχή δηλαδή από την τροφή, κάποτε ολική και άλλες φορές μερική. Σε ορισμένες κοινωνίες αυτό είχε συνδεθεί με την θρησκεία, προκειμένου να προετοιμαστούν οι πιστοί για την συμμετοχή τους σε κάποια θρησκευτική τελετή, ενώ σε άλλες με την κάθαρση και την υγεία. Ο Ηρόδοτος μας πληροφορεί ότι οι Αιγύπτιοι έπρατταν ολική αφαγία προκειμένου να κρατήσουν το σώμα τους υγιές και δυνατό, αλλά και οι Λακεδαιμόνιοι ακολουθούσαν την ίδια μέθοδο πριν από κάθε μεγάλη πολεμική επιχείρηση. Για τους Γιόγκι και εκείνους που ασκούνται στην παραδοσιακή Γιόγκα η σωστή λήψη της τροφής, αλλά και η αποχή από αυτήν ανά διαστήματα είναι μία ολόκληρη φιλοσοφία.

Ο επιστημονικός κόσμος σήμερα έχει τα μέσα, τεχνολογικά και μη, ώστε να δεχθει τη γνώση, που επί αιώνες οι εσωτεριστές εφαρμόζουν. Ο Γιοσινόρι Οσούμι (Ōsumi Yoshinori) είναι ένας Ιάπωνας κυτταρικός βιολόγος με ειδίκευση στη αυτοφαγία. Έλαβε το βραβείο Κιότο στις Βασικές Επιστήμες το 2012, το Νόμπελ Φυσιολογίας ή Ιατρικής το 2016 και το βραβείο Επιστημών το 2017 για τις ανακαλύψεις του σχετικά με τους μηχανισμούς πάνω στην αυτοφαγία.(1)

 Με απλά λόγια, αυτό που περιγράφει η θεωρία του Γιοσινόρι Οσούμι μοιάζει πολύ με την μέθοδο που χρησιμοποιούμε για να ανακυκλώνουμε τα απορρίμματά μας. Το σώμα μας ακολουθεί την ίδια αρχή. Αυτή η διαδικασία για το σώμα μας ονομάζεται αυτοφαγία. Διάφοροι εισβολείς, όπως ιοί και βακτήρια, που εξαλείφονται από τα κύτταρα, αλλά και άχρηστα μέρη του ίδιου του κυττάρου δημιουργούν απόβλητα για το σώμα. Τα περισσότερα από αυτά αποβάλλονται φυσικά, χωρίς όμως αυτό να συμβαίνει απόλυτα. Τα εναπομείναντα απόβλητα, με τα χρόνια, συσσωρεύονται στο κύτταρο, δημιουργώντας πολλές ασθένειες όπως το Αλτσχαιμερ, τη χοληστερίνη, καρδιαγγειακά και άλλα νοσήματα. Τα καλά νέα είναι ότι, τα απόβλητα αυτά μπορούν να μετατραπούν σε νέα κυτταρικά στοιχεία και να επαναχρησιμοποιηθούν ως μορφή ενέργειας/τροφής για τα κύτταρα. Όπως ακριβώς συμβαίνει και στην ανακύκλωση.(2) Πως όμως συμβαίνει αυτό; Η απάντηση είναι στη νηστεία. Η αποχή από το φαγητό δημιουργεί μια χημική ένωση στο σώμα μας, η οποία του επιτρέπει να βρει πηγές ενέργειας σε όλη την έκτασή του, απ’ οπουδήποτε. Το σώμα μας θα καταφύγει στην πρώτη πηγή, που είναι εκείνα τα απόβλητα που είχαν συσσωρευτεί στα κύτταρά του. Με την αυτοφαγία το σώμα μας διατηρείται υγιές, εξοικονομεί ενέργεια και τα κύτταρά μας ανανεώνονται. Ανανέωση κυττάρων σημαίνει κίνηση, ευδαιμονία, δημιουργικότητα, όρεξη για ζωή και υγεία. Τέλος είναι η νούμερο ένα θεραπεία αντιγήρανσης και είναι δωρεάν.

Επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η αφαγία για 12 με 24 ώρες προκαλεί την έναρξη της αυτοφαγίας και πιστεύεται ότι είναι ένας από τους λόγους που η νηστεία έχει συνδεθεί με την μακροζωία.(3) Πάνω απ’ όλα όμως, δείχνει να έχει πάρα πολλά οφέλη για την υγεία του οργανισμού.  Διάφορες έρευνες συμπεραίνουν ότι είναι πολύ πιθανό η αφαγία να βελτιώνει τη ρύθμιση του σακχάρου. Συγκεκριμένα μία μελέτη, που πραγματοποιήθηκε, σε 10 άτομα που πάσχουν με διαβήτη τύπου 2, έδειξε ότι βραχυπρόθεσμη διαλείπουσα νηστεία μείωσε σημαντικά τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.(4) Μία άλλη μελέτη, σε 50 υγιείς ενήλικες καταλήγει στο γεγονός ότι η διαλείπουσα νηστεία για ένα μήνα μείωσε σημαντικά τα επίπεδα φλεγμονωδών δεικτών.(5) Ενώ η οξεία φλεγμονή είναι μια φυσιολογική ανοσοποιητική διαδικασία, η χρόνια φλεγμονή μπορεί να προκαλέσει την αύξηση των χρόνιων παθήσεων, όπως καρδιακών παθήσεων, καρκίνου και ρευματοειδούς αρθρίτιδας. Αν εμβαθύνουμε λίγο στο θέμα, θα δούμε ότι η αφαγία μπορεί να βελτιώσει την υγεία της καρδιάς, βελτιώνοντας την αρτηριακή πίεση, τα τριγλυκερίδια και τα επίπεδα χοληστερόλης (6), ενώ παράλληλα δείχνει να βελτιώνει τόσο την λειτουργία όσο και την δομή του εγκεφάλου, αποτρέποντας τις νευροεκφυλιστικές διαταραχές.(7) Είναι πολύ πιθανό, επίσης, να βοηθάει στη δημιουργία νέων νευρώνων, οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για την γνωστική λειτουργία.(8) Τέλος, ενδιαφέρον παρουσιάζει μία έρευνα, η οποία παρατηρεί την αύξηση της έκκρισης της ορμόνης η οποία ευθύνεται για την ανάπτυξη, τον μεταβολισμό, την απώλεια βάρους και την μυϊκή δύναμη.(9)

Πηγαίνοντας εκατό ή διακόσια χρόνια πίσω, θα δούμε ότι οι άνθρωποι, είτε ηθελημένα είτε άθελα, επωφελούνταν απο τα αποτελέσματα της αφαγίας. Υπήρχαν μέρες που η τροφή ήταν δυσεύρετη, ώστε οικογένειες αναγκάζονταν να καταναλώσουν σχεδόν μηδενικές θερμίδες. Σήμερα, κυρίως στις δυτικές χώρες, έχουμε τόσο εύκολη πρόσβασή σε τροφή, που η αυτοφαγία φαντάζει σχεδόν αδύνατη.

Η γιογκική φιλοσοφία δίνει μεγάλη σημασία στον τρόπο που το σώμα λαμβάνει την τροφή. Η νηστεία, όταν γίνεται συχνά και μεθοδικά, βοηθάει το σώμα και το πνεύμα να διατηρηθούν υγιή και δυνατά. Πιστεύεται ότι το σώμα μπορεί να θεραπευτεί από την ασθένειά του, αν του δώσουμε αρκετό χρόνο ανάπαυσης, χωρίς την λήψη τροφής. Η πρακτική αυτή βρίσκεται σε γιόγκικα αρχαία κείμενα, όπου οι άνθρωποι παρακολουθώντας την φύση, είδαν ότι τα άρρωστα ζώα παρέμεναν κρυμμένα χωρίς την αναζήτηση τροφής, έως ότου θεραπευόντουσαν.

Αν και η νηστεία είναι ευρέως γνωστή και διαδεδομένη σε ολόκληρο τον κόσμο, βλέπουμε ότι στην πειραματική ιατρική μόλις ξεκινήσαμε να ανακαλύπτουμε την αξία που έχει για το σώμα μας. Ο ίδιος, ο καθηγητής Γιοσινόρι Οσούμι καταλήγει λέγοντας ότι υπάρχουν πολλά ακόμα που έχουμε να μάθουμε για τον μηχανισμό της αυτοφαγίας και η έρευνά του συνεχίζεται πάνω σε αυτή.

Παρακαλούμε πολύ, με την αναφορά μας στο fasting, σε καμία περίπτωση, δεν αναφερόμαστε σε ψυχικές ασθένειες, όπως είναι οι νευρώσεις, παραδείγματος χάριν βουλιμία ή νευρική ανορεξία. Οι περιπτώσεις αυτές χρήζουν ειδικής μεταχείρισης και παρακολούθησης. Είναι σημαντικό, να σημειωθεί η αναγκαιότητα της επίβλεψης από ένα εξειδικευμένο άτομο, ειδικά σε περιπτώσεις πολυήμερης ολικής αφαγίας. Κάθε ακραιότητα μπορεί να φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα.

Για την ομάδα του Σαμπί

Αντωνία Ζήκου

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. https://en.wikipedia.org/wiki/Yoshinori_Ohsumi
  2. https://www.youtube.com/watch?v=Hqs1WzTwBEU&feature=youtu.be
  3. https://www.bluezones.com/2018/10/fasting-for-health-and-longevity-nobel-prize-winning-research-on-cell-aging/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5394735/
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23244540
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20300080
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23755298
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11220789
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22386777

ΠΗΓΕΣ

  1. https://www.healthline.com/nutrition/fasting-benefits#section6
  2. https://www.bluezones.com/2018/10/fasting-for-health-and-longevity-nobel-prize-winning-research-on-cell-aging/
  3. https://www.nytimes.com/2020/02/17/well/eat/the-benefits-of-intermittent-fasting.html
  4. https://www.medicalnewstoday.com/articles/322065?fbclid=IwAR3RUi4ol5mVD9E-se8Cz9Kh1dVIb2uHMzJF1m9aROqzuxfwyVXMGLazWfo#what-happens-during-fasting
  5. https://www.yogi.press/home/how-to-fast-meditation-and-fasting?fbclid=IwAR1519LZ0aQeZFdwXmNzujwcW26YLE8H5r-37aSNxdecLuAhs3uDJJ4kYEU
  6. https://www.medicalnewstoday.com/articles/322293#tips-for-maintaining-intermittent-fasting
  7. https://www.youtube.com/watch?v=Hqs1WzTwBEU&feature=youtu.be
  8. https://www.youtube.com/watch?v=rDzIbkyr5QQ

 

 

 

“Let food be thy medicine and medicine be thy food.”

Hippocrates

Intermittent fasting, total fasting, aphagia or autophagy. Whatever we may call it, we are referring to the same subject. There are many opinions around the subject and even more are posted on the internet. Despite its recent increase in popularity, this practice has been applied for centuries and has a central role in many cultures and religions.

For thousands of years people have been practicing fasting, meaning, abstaining from food, sometimes wholly and sometimes partially. Herodotus informs us that the Egyptians applied total fasting in order to keep their bodies healthy and strong, the Lacedaemonian also did the same before each major war operation. For Yogis and those practicing traditional Yoga, proper food intake, but also abstinence from it from time to time, is a whole philosophy. 

The scientific world today has the means, technological or not, to accept knowledge practiced by esotericists for centuries, Ōsumi Yoshinori is a Japanese cellular biologist specializing in autophagy. He received the Kyoto Prize in Basic Sciences in 2012, the Nobel Prize in Physiology or Medicine in 2016 and the Science Prize in 2017 for his discoveries of mechanisms for autophagy.(1)

Simply put, what Yoshinori Osumi’s theory describes is very similar to the method we use to recycle our garbage, our body follows the same principles. This procedure for our body is called autophagy, several “intruders”, such as viruses and bacteria that are being eliminated from cells which with their turn leave traces of their own useless fragments, accumulate body waste.  Most of the waste is eliminated naturally, but this is not entirely the case. Over the years, a portion of the remaining waste accumulates in the cell causing many diseases, such as Alzheimer, cholesterol, cardiovascular problems and other maladies. The good news is, that waste can turn into new cellular components and be reused for energy/food retake for the cells, exactly like the method of recycling.(2) But how does that happen? The answer lies in fasting. Food abstinence creates a chemical compound in our body, which it allows it to find sources of nourishment in its whole expanse, from everywhere actually.  Our body will resort to the first source available, which is the waste accumulated in its cells. With autophagy our body is being kept healthy, saves energy and our cells are renewed. Cell renewance means motion, bliss, creativity, lust for life and health. Concluding, it is the number one anti-aging method and it’s totally free.

Scientists found that fasting for 12 to 24 hours causes the onset of autophagy and is believed to be one of the reasons fasting has been linked to longevity.(3) Above all, however, it seems to have many health benefits for the body. Various studies conclude that it is very likely that fasting improves sugar regulation. Specifically, a study carried out on 10 people with type 2 diabetes showed that short-term intermittent fasting significantly reduced blood sugar levels.(4) Another study in 50 healthy adults concludes that intermittent fasting for one month significantly reduced levels of inflammatory indicators.(5)While acute inflammation is normally an immune process, chronic inflammation can cause an increase in chronic diseases such as heart disease, cancer and rheumatoid arthritis.

If we deepen a bit in the subject, we can see that autophagy improves cardiac health, enhancing blood pressure, triglycerides and the cholesterol levels(6), while at the same time, seems beneficial to cerebral function and structure, preventing neurodegenerative disorder.(7) 

It is also very likely to help create new neurons, which are responsible for cognitive function.(8) Finally, interest is found in a research, which observes the increase in the secretion of the hormone which is responsible for growth, metabolism, weight loss and muscle strength.(9) 

Going back a hundred or two hundred years, we will see that people, whether intentionally or unwittingly, are benefited from the effects of fasting. There were days when food was hard to find, so entire families were forced to consume almost zero calories. Today, especially in Western countries, we have such easy access to food that autophagy seems almost impossible.

The Yogic philosophy pays great attention to the way the body receives food. When fasting is done frequently and methodically, helps the body and spirit to maintain itself healthy and strong. It is also believed that, body can cure itself from a disease if given enough time to rest, without food intake. This practice is found in ancient Yogic texts, where people by observing nature, found out that sick animals remained hidden without questing for food, until they were cured. 

Although fasting is widely known and widespread around the world, we see that in experimental medicine we have just begun to discover the value it has for our bodies. Professor Yoshinori Osumi, concludes saying that we have still much to learn considering the mechanisms of autophagy and that his search still continues.

We implore you, with our reference to fasting, under no circumstances do we refer to mental illnesses such as neuroses, for example bulimia or anorexia nervosa. These cases still need special treatment and monitoring. 

It is also important to note the need for supervision by a qualified person, especially in cases of multi-day total fasting. Extremities might result to a different outcome than desired.

 

For The Team of Sampi 

Antonia Zikou

 

REFERENCES

  1. https://en.wikipedia.org/wiki/Yoshinori_Ohsumi
  2. https://www.youtube.com/watch?v=Hqs1WzTwBEU&feature=youtu.be
  3. https://www.bluezones.com/2018/10/fasting-for-health-and-longevity-nobel-prize-winning-research-on-cell-aging/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5394735/
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23244540
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20300080
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23755298
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11220789
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22386777

SOURCES

  1. https://www.healthline.com/nutrition/fasting-benefits#section6
  2. https://www.bluezones.com/2018/10/fasting-for-health-and-longevity-nobel-prize-winning-research-on-cell-aging/
  3. https://www.nytimes.com/2020/02/17/well/eat/the-benefits-of-intermittent-fasting.html
  4. https://www.medicalnewstoday.com/articles/322065?fbclid=IwAR3RUi4ol5mVD9E-se8Cz9Kh1dVIb2uHMzJF1m9aROqzuxfwyVXMGLazWfo#what-happens-during-fasting
  5. https://www.yogi.press/home/how-to-fast-meditation-and-fasting?fbclid=IwAR1519LZ0aQeZFdwXmNzujwcW26YLE8H5r-37aSNxdecLuAhs3uDJJ4kYEU
  6. https://www.medicalnewstoday.com/articles/322293#tips-for-maintaining-intermittent-fasting
  7. https://www.youtube.com/watch?v=Hqs1WzTwBEU&feature=youtu.be
  8. https://www.youtube.com/watch?v=rDzIbkyr5QQ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: